19. mar. 2012

Chokolade cupcakes med karamel og marengsfrosting

Endnu engang fandt jeg inspiration på Frk. Cupcake's blog.

Jeg bagte almindelige chokolademuffins med smørkarameller (Lonka fudge). Det blev rigtig godt, jeg valgte at hakke karamellerne ret groft så de ikke smeltede helt i ovnen. Det resulterede i nogle lækre, seje karamelklumper i midten af kagerne.

Grundopskriften er den samme som den jeg brugte til mine Snickers cupcakes. I stedet for hakkede snickers, har jeg bare brugt hakkede smørkarameller (de findes i bland selv slik i Bilka, 7-Eleven osv.)

Jeg lavede en marengs-frosting. Den blev skøn! Den minder om fyldet i flødeboller.



Opskrift på marengs-frosting:

330 g sukker
100 g vand
150 g pasturiserede æggehvider

300 g. sukker samt vandet, bringes til at koge i en gryde, rør ikke rundt. Det skal ikke blive for varmt, i opskriften stod der 115 grader, men da jeg ikke ejer et termometer prøvede jeg mig frem.
Imens piskes resten af sukkeret med æggehviderne.
Når sukkervandet er blevet varmt hældes det i en tynd stråle i æggehviderne imens der piskes kraftigt. 
Der piskes indtil massen er helt afkølet og er meget fast i konsistensen.

Herunder ses det færdige resultat af kagerne. Efter at marengsen er blevet sprøjtet ud på kagerne, har jeg valgt at brænde dem let med en gasbrænder - det giver en super flot effekt. Som alternativ kan man dyppe frostingen i smeltet chokolade - dette har jeg dog endnu ikke selv forsøgt mig med.

Swirl er lavet med M1 tyllen

Ingen kommentarer: